CBRB Binnenvaart Jaardiner ‘De groene versnelling’

04 december 2017

Het Binnenvaart Jaardiner van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) op vrijdag 24 november was dit jaar gewijd aan een actueel thema met een grote relevantie voor bedrijven in en rond de binnenvaart: De groene versnelling.

Pieter van Tongeren, Director Outbound Logistics Supply Chain van Tata Steel, ziet goede kansen voor de binnenvaart. Binnenvaartschepen transporteren nu al zo’n 35% van het totaal in IJmuiden geproduceerde volume eindproducten. Dit percentage zal de komende jaren verder stijgen. Tata Steel stimuleert de ontwikkeling van duurzame binnenvaart in het kader van haar ‘Corporate Social Responsibility’ doelstellingen. De onderneming is bereid voor de langere termijn contracten aan te gaan zodat de financiering voor scheepseigenaren mogelijk wordt. Het wordt volgens Van Tongeren tijd dat de brancheorganisaties van de binnenvaart, verladers (evofenedex) en de overheid gezamenlijk de verduurzaming van de binnenvaart oppakken en versnellen.
Van Tongeren gaf wel aan zich zorgen te maken over de beschikbaarheid van kleine schepen (tot 2.000 ton). Ook moet ervoor gezorgd worden dat jongeren gemakkelijker hun weg vinden naar de binnenvaart.

Mark Frequin, Directeur-Generaal Bereikbaarheid bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, constateerde dat de binnenvaart relatief goed presteert, maar bij ongewijzigd beleid toch een toename van de CO2-uitstoot veroorzaakt, terwijl een reductie van 40-50% noodzakelijk is. Hij stelde dat ingezet moet worden op zowel energiebesparing als energietransitie, waarbij uitlaatgasreiniging, biobrandstoffen, brandstofcellen en waterstof een belangrijke rol zullen spelen. Er is niet één oplossing. “Waar blijft de Elon Musk van de binnenvaart ?” vroeg hij zich af. De overheid, in Nederland en in Europa, zal bijdragen maar de sector moet niet afwachten. “Wij zijn geen pinautomaat”, aldus Frequin over de rol van zijn ministerie. Paul Goris, voorzitter van het CBRB, ziet de samenwerking met alle betrokken partijen als belangrijk om de vergroening in de binnenvaart te realiseren. De Green Deal uit het regeerakkoord is een kans voor samenwerking met als doel een grotere modal shift. We zitten met LINc aan tafel met het Havenbedrijf Rotterdam om te praten over de congestie bij de terminals. We zijn samen verantwoordelijk voor het achterlandvervoer en lobbyen samen met de Nederlandse en Duitse verladers. Immers, de congestie in de haven van Rotterdam leidt tot een negatieve modal shift en dat moeten we niet laten gebeuren.

Algemene Ledenvergadering
Voorafgaand aan het CBRB Binnenvaart Jaardiner vond de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van de branchevereniging plaats. Directeur Robert Kasteel presenteerde samen met de secretarissen van het CBRB een terugblik en een vooruitblik op de activiteiten van de branchevereniging. Bestuurslid Hans Teerlink werd bij zijn aftreden bedankt voor zijn rol als vertegenwoordiger van de ledengroep Personenvervoer van het CBRB. Hij wordt opgevolgd door Peter Wagemakers. Namens de ledengroep Sleep- en Bijzondere Transporten is Eric van Viersen tot het Bestuur van het CBRB toegetreden.

Inloggen

NOVE nieuws

Origineel

Tablet portrait

Mobile portrait

Mobile landscape