11 februari 2016
Het Europese label voor alternatieve brandstoffen is eind januari vastgesteld. Vanaf 18 oktober 2016 kunnen consumenten het verschil tussen biodiesel, biogas en waterstof op de benzinepompen gaan zien. Op verzoek van de Europese Commissie CEN, het Europese normalisatie-instituut, het ontwerp van de labels uitgewerkt in een norm, EN 16942, die op 1 april beschikbaar komt voor commentaar.
Door het toenemen van het aantal brandstoffen wordt de behoefte om Europees afspraken over labels te maken groter. Omdat sommige auto's niet geschikt zijn voor sommige nieuwe brandstoffen en omdat (merk)namen in alle talen en op alle markten anders zijn.
Op voorstel van NEN heeft CEN een normcommissie opgericht: CEN/TC 441 Brandstofmarkering. Deze heeft een set symbolen gedefinieerd die op een simpele, taal-neutrale manier aangeven welke brandstof de bewuste pomp levert. Diezelfde symbolen moeten in of bij de tankdop van voer- en vaartuigen komen, maar ook worden afgedrukt in handleidingen en bekendgemaakt bij autodealers. Zodat niet alleen bij het tanken duidelijk is of de brandstof compatibel is, maar dat ook consumenten zich langzaamaan bewust worden van welke alternatieve brandstoffen er op de markt zijn
De ontwerptekst is met hulp van 11 verschillende Europese brancheorganisatie – brandstofleveranciers, pomphouders, auto- en motorfabrikanten – en vier 'ministeries' van de Europese Commissie opgesteld. Hij is dus al breed gedragen. Aangezien landen volgens de nieuwe Europese Richtlijn al per 18 oktober 2016 verplicht zijn om aanduidingen te gaan gebruiken, is het van belang dat alle marktpartijen zich op de hoogte laten stellen van de norm en de beoogde markeringen.
NOVE heeft dit samen met de collega brancheverenigingen en de Europese branchevereniging UPEI nauwlettend gevolgd en input geleverd. De insteek van NOVE hierbij is dat tankstations niet met onnodige kosten worden opgezadeld.