De elektrische auto is here to stay

2 apr 2020
inNOVE 2020-01 voorkant

Afgelopen december was 53,9% van alle nieuw verkochte auto’s een elektrisch voertuig (plus 0,5% plug-in hybrides). Dat is enigszins een vertekend beeld, omdat veel mensen nog wilden profiteren van het lage bijtellingsregime van 2019. Het totale aandeel van vol-elektrische auto’s in 2019 kwam uit op 13,7% (en 1,1% plug-in hybride). De voorspellingen voor 2020 lopen uiteen, maar BOVAG-RAI schat in dat het zo’n 10% zal zijn, dus 45.000 voertuigen. Andere enthousiastelingen houden het op 80.000. Hoe het ook zij, de elektrische auto is here to stay.

Het is duidelijk dat als je genoeg financiële prikkels over de automarkt loslaat, mensen graag bereid zijn om hun auto-ophaal-experience bij de autodealer (inclusief doek over de auto, bos bloemen en verkorte uitleg van de bediening) in te leveren voor het verkrijgen van een sleutel op een guurterrein in Amsterdam met de instructie: ‘zoekt u zelf de auto even en toets deze code in, anders kunt u het terrein niet verlaten’. De overheid heeft eerst de leaserijder overgehaald, nu is de particulier aan de beurt met aankoopkorting van maar liefst € 4.000,- per voertuig als we de kranten mogen geloven. Over het overheidsbeleid dat kiest voor een techniek in plaats van voor een doelstelling kunnen en gaan we nog heel veel zeggen, maar nu even niet hier. Ach, op het totale wagenpark van bijna 8,8 miljoen voertuigen stelt dit allemaal niet veel voor, hoor ik sommigen van u al zeggen. Klopt als een bus, 200.000 (vol-elektrisch en plug-in) is net iets meer dan 2%. Echter, kijkend naar de kilometers die deze voertuigen maken, kun je ervan uitgaan dat het zakelijke kilometers zijn.

Ik maak nu even een rekensom, waarbij ik de volgende aannames doe: elke elektrische auto die nu gekocht wordt, is zakelijk. Deze vervangt dus een benzine of dieselauto. Om de som eenvoudig te maken ga ik uit van 30.000 zakelijke kilometers per jaar, waarbij ik benzine en diesel middel tot 1 liter brandstof op 15 kilometer. Dat betekent per jaar 2.000 liter brandstof die de zakelijke rijder verbruikt. Maar met een elektrisch voertuig niet meer. Stel, er worden in 2020 50.000 elektrische auto’s verkocht. Dan verdwijnt er 50.000 x 2.000=100 miljoen liter brandstof uit de totale brandstofplas in Nederland! Oftewel de omzet van 32 tankstations. Aan deze berekening kan van alles opgemerkt worden: ja, het wagenpark groeit inderdaad nog, maar de nieuwe auto’s die erbij komen met verbrandingsmotor zijn ook steeds zuiniger.

De belangrijkste vraag is: hoe gaan wij deze nieuwe klant aan ons binden? Want deze klant kan vaak al thuis, op straat of op het werk laden en in toenemende mate ook bij de Van der Valks en Postillions van deze wereld. Het meest voor de hand is een snellader op het tankstation zelf. Het ene station leent zich daar meer voor dan het andere, maar er zijn kansen voor zowel bemande als onbemande locaties. Daarnaast moeten we als branche out of the box denken. En vooral out of uw eigen locatie. Dus laadpalen gaan plaatsen buiten uw station. Dat kan en dat gebeurt al. Er zijn bedrijven die een back office kunnen aanleveren, inclusief de hardware. Dit leent zich ook uitermate goed voor een coöperatief model: waarom niet gezamenlijk investeren? Er wordt tenslotte nu ook al veel samengewerkt door NOVE-leden. Dat kan en dat gebeurt al. Er zijn bedrijven die een back office kunnen aanleveren, inclusief de hardware. Dit leent zich ook uitermate goed voor een coöperatief model: waarom niet gezamenlijk investeren? Er wordt tenslotte nu ook al veel samengewerkt door NOVE-leden.

Genoeg nu even over elektrisch, want zoals gezegd, om invulling te geven aan de energietransitie zijn er nog veel meer mogelijkheden en die zijn vaak ook veel goedkoper. Wij hebben daarom de brochure van onze Europese koepelorganisatie UPEI, Vision 2050, naar het Nederlands laten vertalen. Hierin komt de rol van de zelfstandige brandstofhandelaar in de energietransitie naar voren. We zullen daarbij wel nadrukkelijk onze nek moeten uitsteken en álle alternatieven naar voren moeten brengen, zowel bij de politiek als bij het publiek.

inNOVE 2020-01 voorwoord

Erik de Vries, Directeur NOVE
inNOVE #1 2020

Origineel

Tablet portrait

Mobile portrait

Mobile landscape