Kuster Energy: midden in de energietransitie

9 mei 2023

Kuster Energy is een familiebedrijf en al vijftig jaar actief op het gebied van oliehandel en tankstations. Vanuit een klein bedrijfje in een boerenschuur, is het uitgegroeid tot een van de voornaamste spelers in de Achterhoek en Oost-Gelderland, Betuwe en een stukje Veluwe. Daarnaast is Kuster actief in Duitsland, Nordrhein-Westfalen, hier vlak om de hoek van de straat.” Aan het woord is Jan-Pieter de Wilde, commercieel directeur bij Kuster. Vierentwintig jaar geleden schoof hij aan in die boerenschuur, toen nog met een man of zes. Inmiddels heeft hij ongeveer honderdtachtig collega’s.

Een van die collega’s is Jan Hulshof, ook aanwezig bij dit gesprek. Als accountmanager komt hij overal waar brandstof en smeermiddelen worden gebruikt. Jan is een ervaren rot in het vak met bijna 34 jaar ervaring. In juni is hij zes jaar in dienst bij Kuster Energy. Paul Kuster is eigenaar van het bedrijf en zijn zoon Lars – de derde generatie – is inmiddels ook werkzaam bij de club. Hij is de kroonprins die straks het bedrijf overneemt.

DAT KLINKT ALS EEN MOOI BEDRIJF OM OVER TE NEMEN...
Jan-Pieter beaamt dat. “Maar eenvoudig is het niet. Toen Paul in het bedrijf kwam, werkten er een stuk of zes mensen. Hij is meegegroeid met het bedrijf. Lars stapt meteen hoog in. In een bedrijf dat midden in een energietransitie zit. Hij is hier nu zo’n twee jaar werkzaam. Je kunt heel veel leren, maar je moet ook ervaring krijgen. Die bouw je op door dienstjaren te maken. Dus ik denk dat er voldoende uitdagingen voor hem liggen.”

HIJ HEEFT NATUURLIJK WEL EEN PAAR ERVAREN MENSEN OM ZICH HEEN
“Zeker. Wij willen het bedrijf zo achterlaten dat als wij een keer stoppen, hij daar tot in lengte van jaren een levensvatbaar en generatiebestendig bedrijf aan overhoudt. Dat is geen sinecure. Ik zeg altijd: we hebben jonge mensen en jong belegen mensen. In die laatste groep zitten wij. Als wij eruit stappen, moeten de jongeren het gaan doen. Daarom willen we jonge mensen binnen het bedrijf krijgen, die straks het stokje overnemen.

WAT IS ER NODIG OM TE OVERLEVEN IN DE MARKT?
“Je moet heel goed kijken naar wat de klant wil. De wereld verandert in een rap tempo. Je zal flexibel moeten zijn en dicht bij de klant staan. Die skills hebben we. Maar er wordt straks ook meer gevraagd van je kunde en advies. We komen uit de wereld van ‘we verkopen duizend liter diesel tegen een bepaalde prijs’. Maar nu wordt er advies gevraagd over een ander type brandstof. Of mensen vragen wat ze moeten doen om in 2030 CO2 -neutraal te kunnen ondernemen. Dat zijn heel andere vraagstukken, waarvoor je je bedrijf anders moet inrichten.”

“Er wordt meer gevraagd van je kunde en advies.”

WELKE DIENSTEN BIEDT KUSTER ENERGY TEGENWOORDIG AAN?
“Om te beginnen de verschillende brandstoffen en smeermiddelen. Dat is de traditionele tak, waar het allemaal mee begon. In de jaren negentig zijn daar de tankstations bijgekomen. Het zijn er nu zo’n veertig, inclusief Duitsland, waarvan een kwart bemand is, inclusief shop. Daarnaast hebben we nog een serie wasstraten. Onder de naam Kuster H2 Energy bundelen we onze waterstofactiviteiten en dat gaan we ook doen met onze laadpalen en andere oplossingen op dat gebied. We hebben tegenwoordig een hele batterij laadpalen in de Achterhoek. De eerste stond in 2010 al bij ons tankstation in Doetinchem. Die heeft de burgemeester van Doetinchem feestelijk geopend. Ook al was er toen bijna nog geen elektrische auto te bekennen. Tot onze verbazing werd die laadpaal vanaf dag één gebruikt. Iemand op het industrieterrein bleek een elektrische auto te hebben. Die vond dat helemaal fantastisch. Het was nog een beetje houtje-touwtje, maar zo kwamen we wel in het ‘laadpalenverhaal’ terecht. Een jaar of vier terug hebben we daar een serieuze draai aan gegeven met een netwerk van openbare laadvoorzieningen. We kijken daarbij goed naar de plek en wat voor soort lader daarbij past. Op onze tankstations staan de snelladers van 150 Kw. Mensen zetten de auto aan de lader, halen een kopje koffie, broodje of krantje, komen terug en kunnen weer verder. Maar we hebben ook laders bij restaurants of golfclubs, waar mensen wat langer blijven. Daar zie je de 22 Kw laders. Het heeft geen zin om daar snelladers te zetten. Als iemand tijdens z’n voorgerecht een appje krijgt dat de auto opgeladen is, dan kan hij daar toch niets mee.”

WAT ZIJN DE ‘ENERGY POINTS’ DIE JULLIE ONTWIKKELD HEBBEN?
“Een jaar of vijf terug zijn we daarmee begonnen. We zijn eerst dwars door Nederland gereden om te kijken naar voorbeelden. Hoe we het wel en niet wilden hebben. We zijn gaan nadenken over een concept dat bij ons past. Zo is het ‘Energy Point’ eruit gerold. Mensen kunnen daar alles vinden op het gebied van mobiliteit. Ze kunnen er tanken, de auto wassen, uitgebreid shoppen en zelfs een ruimte huren om te vergaderen en te werken. Het eerste Energy Point hebben we bij ons tankstation in Groenlo gebouwd. Daarna hebben we het op een aantal van onze andere shops toegepast. Er zijn verschillende uitvoeringen. In Didam en Groenlo staat een XL-versie, een grote shop met alles erop en eraan. In Doetinchem is het wat kleiner. Maar je ziet overal dezelfde uitstraling. Met dezelfde materialen, leveranciers en smaak.”

HOE ONDERSCHEIDT KUSTER ENERGY ZICH IN DE TRADITIONELE OLIEHANDEL?
“De oliehandel is op dit moment nog altijd een flink deel van de business”, zegt Jan Hulshof. “Concurreren op prijs levert niet de marge op die je wenst. Je zal je moeten onderscheiden in de markt. Change XL is een product dat aan dat onderscheid bijdraagt. Onze tankwagens zijn ingericht met injectiesystemen. Daarmee kunnen we Change XL toevoegen aan de brandstof, die daarmee een upgrade krijgt. Als je Change XL toevoegt aan diesel, dan vermindert de CO2 -uitstoot met zo’n tien procent. De NOx gaat met twintig procent omlaag en fijnstof zelfs met veertig procent. De klant betaalt iets meer voor de brandstof, maar daar halen ze wel rendement uit. Het gaat niet alleen over de brandstofkosten, maar ook over kosten voor onderhoud. Change XL is een mooi product, met name in de agrarische sector en loonbedrijven. Bij aannemingsbedrijven krijgen we steeds meer te maken met HVO oplossingen. We zijn daar heel druk mee bezig. Want als er vraag is, moet je een goed antwoord hebben.”

HEBBEN JULLIE TENSLOTTE NOG EEN ADVIES VOOR ROB JETTEN, DE MINISTER VAN ENERGIE?
“De politiek staat vaak ver af van de werkelijkheid”, zegt Jan-Pieter. “Als je met je enkels in de klei staat, dan weet je exact waar het over gaat. Mijn advies zou daarom zijn: ga eens écht in de markt staan en hoor wat er leeft. Er wordt vaak iets bedacht wat meteen uitgevoerd moet worden. Er is een stikstofprobleem en dan gaan we met z’n allen 100 km rijden. Een jaar geleden reden we nog 130 km over de autobaan. Hoe bedenk je dat? Daar lossen we dat probleem echt niet mee op. Dat is het verhaal van de overheid die te ver van de burger en ondernemer af staat. Ga met elkaar in gesprek en je zult versteld staan van wat er allemaal kan!”

“Je moet heel goed kijken naar wat de klant wil. De wereld verandert in een rap tempo.”

Toegang tot de volledige content van dit artikel is exclusief voor leden van NOVE.

Origineel

Tablet portrait

Mobile portrait

Mobile landscape