AgriSnellaad: Niet beursgenoteerd maar boersgenoteerd

20 feb 2024
inNOVE 2023-4 blz6 CZAV.PNG

Artikel uit de inNOVE 2023#4

“We zijn niet beursgenoteerd maar boersgenoteerd”

Robbert Meeuwse begon drie jaar geleden als accountmanager bij AgriSnellaad. Toenmalig collega Roel Clement was een paar maanden eerder gestart als manager van de CZAV Mobility Group. “Er waren op dat moment 150 laadlocaties. Het doel was om in 2020 sterk uit te breiden. Dat hebben we met z’n tweeën opgepakt.”

“Roel is inmiddels vertrokken en sinds een week of twee heb ik zijn functie overgenomen”, vertelt Robbert. “Ik voer overleg met de gemeentes waar wij laadpalen plaatsen en met de provincie Zeeland. Uiteraard ook met bedrijven waar wij op locatie laadpalen neerzetten. Denk aan kantoren maar ook aan hotels en vakantieparken. De core business van AgriSnellaad is de verkoop van kilowatt -uren aan de paal. Vergelijkbaar met de verkoop van euro en diesel aan de pomp. We maken deel uit van de landbouwcoöperatie CZAV, waar zo’n 250 mensen werken. Daarvan werken tien collega’s bij CZAV Mobility, waarvan er vier zich met AgriSnellaad bezighouden.”

ZIJN ER BEPAALDE DOELGROEPEN WAAR JE JE OP RICHT?
“Zo’n 95 procent van wat wij plaatsen zijn openbare palen in de wijk. We hebben overeenkomsten met alle Zeeuwse gemeentes. Maar ook met de gemeentes rondom Zeeland, Goeree-Overflakkee en Woensdrecht, bijvoorbeeld. Mensen die elektrisch gaan rijden en geen oprit hebben, kunnen bij ons een aanvraag doen. Wij faciliteren dat samen met de gemeente. Die keurt de plek goed en wij doen de investering. Vervolgens verkopen wij de stroom die de mensen in de wijk afnemen. Voor de laadpaal hoeft de particulier, en ook de gemeente, dus niet te betalen.”

VAKANTIEPARKEN EN HOTELS
“Als je naar de aantallen kijkt, dan zijn particulieren onze grootste doelgroep. Daarnaast zien vakantieparken en hotels dat er steeds meer mensen uit binnen- en buitenland met de elektrische auto komen. De eigenaren van die parken en hotels willen dus ook laadpalen hebben. Want toeristen die hun auto daar niet kunnen opladen, gaan ergens anders naartoe. Daar verzorgen we op dezelfde manier ook veel laadpalen voor. We investeren, zorgen voor de aansluiting en verkopen de stroom. Het park of hotel heeft er geen omkijken naar.”

HOE IS AGRISNELLAAD ONTSTAAN?
“Het is in 2016 begonnen, vanuit de gedachte dat we mee moeten in de energietransitie. AgriSneltank bestond al, met ruim twintig tankstations in de regio Zuidwest. Daarnaast werd brandstof geleverd bij transporteurs en boeren op het erf. Dat kan je misschien nog twintig jaar blijven doen, maar dan houdt het toch echt op. Daarom is besloten om te onderzoeken of we in het laden konden stappen. We zijn begonnen met een paar paaltjes bij bevriende bedrijven en in onze thuisgemeente Kapelle. Dat was echt pionieren. Hier in Zeeland was het voor de netbeheerder ook nog vrij nieuw. Na drie jaar is de business case geëvalueerd en is besloten om er verder mee te gaan. We zijn gegroeid van nul palen in 2016 naar 150 palen in 2020. Nu, drie jaar later, zitten we op ruim 800 laadpalen. Ik denk dat we zo’n driekwart van de markt in Zeeland in handen hebben.”

HOE ONTWIKKELT ZICH DAT VERDER, DENK JE?
“We zien dat er een redelijke basisdekking is. Nu is het verdichten van het netwerk aan de orde. Er komen meer aanvragen, want die eerste paal is vaak bezet. Dan moet er eentje bij. Daarnaast kijken we actief naar gemeentes die nog niet in ons netwerk zitten. Van west-Brabant tot aan Breda en naar de Zuid-Hollandse gemeentes tot aan Rotterdam.”

WAT HEEFT VOLGENS JOU DE TOEKOMST? SNELLADERS OF GEWONE LADERS?
“In Nederland zullen dat de gewone laders zijn. Zeker als je naar Zeeland kijkt, wat toch vaak vertrekpunt of eindbestemming is. De meeste elektrische auto’s halen wel de 300 kilometer. Je rijdt dan in één ruk naar Groningen, bijvoorbeeld. Meestal rij je niet direct weer terug. Dus zet je daar de auto aan een gewone laadpaal. Het zal niet zo gauw een snellader zijn, dat is meer voor mensen die hun bestemming niet meer halen. Of voor vertegenwoordigers die de hele dag rondrijden.”

HOE BELANGRIJK ZIJN CONTACTEN MET LOKALE BESTUREN?
“Als je met lokale overheden te maken hebt, dan zijn die heel belangrijk. Zeker voor ons als regionale partij . We zijn heel sterk in de regio. Kijk, concurrenten van ons, die opereren vaak landelijk of internationaal. En dan merk je, ook uit de gesprekken die we met gemeentes hebben, dat de contacten met die partij en minder soepel verlopen. Kapelle of Borsele zijn maar kleine gemeentes, die zijn voor een andere partij niet zo interessant. Maar we opereren wel in een openmarktmodel. Iedereen die een paal wil plaatsen en aan de eisen van een gemeente voldoet, mag toetreden. Dat betekent ook dat wij onze positie elke dag weer moeten waarmaken. Het kan interessant lijken voor een gemeente om alles onder te brengen bij een Vattenfall of een Shell. ‘Lekker grote partij en, die in één keer 500 palen in een gemeente neerzetten. Dan zijn we meteen klaar’. Dat is het idee wat vaak leeft .”

EN IS DAT DAN OOK ZO?
“Nee, dat is dus niet zo. Wij zitten kort op de bal. Alles ligt binnen een uur rijden. Als er ergens iets aan de hand is, dan zijn we er zo. Als een gemeenteambtenaar een vraag heeft , dan heeft hij binnen de kortste keren een collega of mijzelf aan de lijn. Hetzelfde geldt voor aanvragen. Wij kennen de plekjes waar een aanvraag voor gedaan wordt. Bovendien, we zijn maatschappelijk betrokken, wat voor een gemeente positief kan zijn. Daarnaast zijn we een boerencoöperatie met veel boerenleden in de regio. Geld dat AgriSneltank en AgriSnellaad verdienen, vloeit via die boeren gedeeltelijk terug in de regio. We zeggen daarom altijd ‘we zijn niet beursgenoteerd maar boersgenoteerd’. Daarnaast hebben we geparticipeerd in een project met deelauto’s en in vervoer van mindervalide kinderen met taxi-busjes.”

WAT IS JULLIE VISIE OP DE TOEKOMST VAN PERSONENVERVOER?
“We hadden laatst een presentatie van iemand die ervan overtuigd was dat ‘waterstof de toekomst is en dat dat altijd zo zal blijven’. BMW investeerde 40 jaar geleden al in een waterstofauto maar dat is echter nooit van de grond gekomen. Met andere woorden waterstof komt (voorlopig) niet van de grond. Tegelijkertijd houden we de ontwikkelingen hierin wel nadrukkelijk in de gaten. Bij elektrisch laden zijn we op tijd ingestapt. Je ziet dat andere partij en op dit vlak nu achter de feiten aanlopen. Bij een eventuele ontwikkeling richting waterstof wil je de boot natuurlijk niet missen.”

EN ALS HET GAAT OM GOEDERENVERVOER?
“Hetzelfde geldt voor transport binnen de Benelux. Dat zal ook grotendeels elektrisch zijn. De trucks van Volvo en Scania rijden nu zo’n 300 kilometer. En de eerste trucks die een afstand van 600, 700 kilometer overbruggen, komen eraan. Dan kan een truck de hele dag rijden zonder dat de chauffeur een plek langs de snelweg moet zoeken om bij te laden. ’s Avonds zet je de truck aan de stekker en de volgende ochtend doet ie ’t weer. Dus ja, elektriciteit lijkt me dé energie voor de toekomst.”

WAAR WILLEN JULLIE OVER TIEN JAAR STAAN?
“Onze doelstelling is om over tien jaar nog steeds toonaangevend te zijn in de regio waar wij opereren. Ons netwerk zal dan sterk verdicht zijn in de regio Zuidwest en bovendien gegroeid richting Breda en Rotterdam. Tegen die tijd zijn we in de hele regio rondom Zeeland met onze laadpalen bij de gemeentes aan boord.”

Toegang tot de volledige content van dit artikel is exclusief voor leden van NOVE.

Origineel

Tablet portrait

Mobile portrait

Mobile landscape