Biobrandstoffen in de binnenvaart: Noodzakelijk en direct grootschalig toe te passen. De branche ziet dat in!

27 sep 2024

Het Scheepsmotoren Event 2024, wat plaatsvond op 26 september j.l. in Hendrik Ido Ambacht, stond in het teken van biobrandstoffen voor de binnenvaart. Waren tijdens eerdere congressen veel binnenvaartondernemers nog sceptisch ten aanzien van biobrandstoffen, nu ziet men in dat het gebruik van biobrandstoffen noodzakelijk is en zet men zich vol op in om deze manier van verduurzaming tot een succes te maken.
Met de hete adem in de nek van het steeds duurzamer vervoer over de weg plus wet- en regelgeving zoals ETS, RED en CSRD, ziet de binnenvaart in dat er veel gedaan moet worden om de voorsprong ten aanzien van duurzaamheid te behouden. Het gebruik van biobrandstof, zoals het bijmengen van duurzame en fossielvrije FAME en HVO bij de fossiele dieselbrandstof is direct mogelijk waarbij nauwelijks aanpassingen nodig zijn. Geheel fossiel vrij met 100% FAME of HVO is vaak ook mogelijk binnen bestaande aandrijflijnen en brandstoflogistiek.
Daarnaast moet er ook gekeken en doorontwikkeld worden met bijvoorbeeld methanol, waterstof of batterijen.

Hoge kilometerheffing voor diesel vrachtwagens komt eraan
Het vrachtverkeer zal snel nog groener worden, mede door de kilometerheffing in 2026. Een zero-emissie vrachtwagen gaat dan 10 cent per kilometer minder heffing betalen.

Kwaliteit en housekeeping
Stichting Vignet Olie Scheepvaart (VOS), waarbij alle binnenvaart bunker bedrijven van de NOVE-sectie Binnenvaart-Visserij zijn aangesloten, NOVE en diverse NOVE-leden werken mee aan het project praktijkproef FAME-blends binnenvaart, waar de aanwezigen ook de stand van zaken te horen kregen.

 

Toegang tot de volledige content van dit artikel is exclusief voor leden van NOVE.

Eerdere berichten:

- Scheepsmotoren Event 2024 - Biobrandstoffen: noodzakelijke route naar 2030 (8-08-2024)

2024-08-09 09_54_31-Scheepsmotoren Event 2024

Origineel

Tablet portrait

Mobile portrait

Mobile landscape