Controleert op de zwavelnorm binnenvaartbrandstof (ILT) deel 2

28 nov 2024
motor

Uit inNOVE-magazine 2024-3:
Deel 1 lezen? klik hier

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet toe op de kwaliteit van brandstoffen die in Nederland gebruikt worden. In dat kader inspecteert de ILT ook gasolie, wat gebruikt wordt in de binnenvaart. Recent heeft de ILT overschrijdingen geconstateerd bij diverse brandstofmonsters die door ILT waren genomen bij de binnenvaartschepen. De laatste jaren zijn er weinig grote problemen met de brandstofkwaliteit gesignaleerd tijdens reguliere controles door ILT en de Douane, maar verbetering is mogelijk.

ZWAVELNORM BINNENVAART IS 10 MG/KG
De wettelijke eis aan gasolie voor de binnenvaart is een zwavelgehalte van minder dan 10 mg/kg. Een analysewaarde van bijvoorbeeld 14 mg/kg is een overschrijding, en daarmee strikt genomen een overtreding door de gebruiker. Dergelijke beperkte overschrijdingen komen regelmatig voor. De zwavelnorm voor gasolie voor zeevaart (Marine Diesel Oil) is hoger dan de gasolie voor de binnenvaart. Om precies te zijn, 100 keer hoger. Een overschrijding van de zwaveleis in gasolie voor de binnenvaart, wordt al veroorzaakt door 1% toegevoegde gasolie bedoeld voor de zeevaart.

WAAR ZIJN VERBETERPUNTEN MOGELIJK?
1. Zorg als bunkerstation voor goede procedures, zeker als er door hetzelfde leidingwerk/haspel de ene keer brandstof voor zeevaart en de andere keer brandstof voor de binnenvaart wordt gepompt.
2. Zorg voor een goede ingangscontrole als het bunkerstation bevoorraad wordt.
3. Gebruik als klant geen restproduct dat in een ladingtank is achtergebleven.
4. Koop als klant – uiteraard – in bij betrouwbare bunkerbedrijven.

WAT DOET ILT BIJ SERIEUZE OVERTREDINGEN?
Een ander verhaal betreft de serieuze overtredingen in de orde van 300 mg/kg en soms meer. Deze komen minder vaak voor. Bij een dergelijke overschrijding van de zwavelnorm treedt de ILT zowel bestuurlijk als strafrechtelijk op richting de gebruiker. Deze zal op zijn beurt mogelijk willen reclameren bij zijn leverancier. Voor lagere zwavelconcentraties wordt er nu nog niet opgetreden, maar de ILT overweegt maatregelen als de situatie niet verbetert. Een ander verhaal betreft de serieuze overtredingen in de orde van 300 mg/kg en soms meer. Deze komen minder vaak voor. Bij een dergelijke overschrijding van de zwavelnorm treedt de ILT zowel bestuurlijk als strafrechtelijk op richting de gebruiker. Deze zal op zijn beurt mogelijk willen reclameren bij zijn leverancier. Voor lagere zwavelconcentraties wordt er nu nog niet opgetreden, maar de ILT overweegt maatregelen als de situatie niet verbetert.

niet motor

ZWAVEL IN BRANDSTOF VORMT GEVAAR VOOR DE LEEFOMGEVING
Zwavel in brandstof zorgt voor een slechte luchtkwaliteit. Een voorbeeld hiervan is de vorming van giftig fijnstof in de lucht. Dat is schadelijk voor mens en milieu. Met name in de jaren ‘70 leidde zure regen, dode bossen en het oplossen van standbeelden tot strenge Europese regels. Hierdoor is dit probleem verminderd, terwijl het gebruik van gasoliegebruik is toegenomen. Zwavel in brandstof blijft echter de aandacht houden van de ILT.

MISSTANDEN MELDEN BIJ DE ILT
Voor een schonere leefomgeving moeten we samen zorgen. De ILT hoort daarom graag van eventuele misstanden of problemen rond brandstoffen. Zo kan zij effectief controleren en optreden. Wilt u een misstand melden? Neem dan contact op met de Inlichtingen-en Opsporingsdienst (IOD) van de ILT via:

telefoon (070 4566523) of e-mail (iod.infodesk@ilent.nl).

Wilt u dit anoniem doen neemt u dan contact op met
telefoonnummer (070 4564577)

ook niet motorklik op de afbeelding

Origineel

Tablet portrait

Mobile portrait

Mobile landscape