Vernieuwend: Robert-Jan Hofstra en Catom

10 okt 2025

Dit nieuwsbericht komt uit de inNOVE#2 2025

Toegang tot de volledige content van dit artikel is exclusief voor leden van NOVE.

Vernieuwend Robert Jan Hofstra en Catom_pages-to-jpg-0001

Robert-Jan Hofstra is sinds 2018 werkzaam bij Catom en houdt zich onder andere bezig met de aan- en verkoop van (bio)brandstoffen. Daarnaast heeft de huidige wet- en regelgeving met betrekking tot de energietransitie zijn volle aandacht. De bedrijfsactiviteiten van Catom kunnen in vier pijlers onderverdeeld worden. Op het land de wholesale activiteiten aan de groothandel én reselling aan de zakelijke markt. De waterhandel levert brandstof aan zowel de binnenvaart als de zeevaart, met een vloot aan bunkerboten en bunkerstations. Daarnaast exploiteert Catom tankstations onder de naam OK waarvan veel uitgerust zijn met een shop. De onderneming is de afgelopen jaren sterk gegroeid en wil zijn positie verder uitbouwen. 

“In 1998 is Catom gestart met een focus op de groothandel, dat was de initiële tak” vertelt Robert-Jan. “In 2008 hebben wij de groothandelsactiviteiten van Shell overgenomen, Oliecentrale Nederland. Langzamerhand kwamen er steeds meer tankstations bij. Zowel de retail als de groothandelsactiviteiten zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid. Een aantal jaren later startte Catom met bunkeractiviteiten waarmee de markt verder werd verbreed. Eind 2023 heeft onze bunkeractiviteit een boost gekregen door de overname van Slurink. De integratie van Slurink binnen Catom is in kort tijdsbestek volledig gerealiseerd.” 

MEDEWERKERS EN OMZET? “Wij hebben ongeveer 900 medewerkers en in 2024 draaiden wij een omzet van 1,6 miljard euro. We zijn een honderd procent Nederlands bedrijf. Het hoofdkantoor is gevestigd in Breda, met daarnaast acht regionale verkoopkantoren in het land. Catom heeft momenteel zes bunkerstations, 19 bunkerschepen, 70 trucks en meer dan 100 tankstations. Op dit moment hebben we sterk de focus op Nederland. Ik zeg niet dat uitbreiding naar het buitenland niet kan komen, maar momenteel heeft dat niet onze aandacht.”

HOE BEREIDT CATOM ZICH VOOR OP DE ENERGIETRANSITIE? “In elke markt heb je te maken met de energietransitie. Daar spelen wij op in omdat er voldaan moet worden aan wet- en regelgeving. Dat is vanuit de verplichtende kant. Daarnaast doen wij het ook omdat het onderdeel is van je bedrijfsvoering. Los van het juridische, heb je ook te maken met het zakelijke aspect. Wij zijn sinds tweeënhalf jaar branded reseller van Neste geworden. Een belangrijke reden daarvoor is om, met een betrouwbare partner achter je, de beste kwaliteit HVO te kunnen leveren. Wij blenden zelf met biobrandstoffen voor de landhandel, binnenvaart en zeevaart. Op die manier zijn wij actief bezig om verduurzaming te realiseren. Daar zijn we sterk in, zeker gezien ons netwerk. We zijn immers door heel Nederland vertegenwoordigd.”

NIEUWE WETGEVING GAAT VAAK GEPAARD MET ALLERLEI ADMINISTRATIEVE LASTEN. WIL JE DE BELEIDSMAKERS DAAR NOG IETS OVER MEEGEVEN? “Wellicht dat het wel herkend, maar niet erkend wordt. Tegenwoordig is er zoveel wet- en regelgeving, er zijn zoveel systemen die gevuld moeten worden, met evenzoveel controles. Wil je meedoen met een bepaalde bedrijfsvoering, zodat je een gelijk speelveld krijgt, dan moet je veel investeren in personeel, kennis en kunde, om alles op een goede manier bij te houden. Niet elk bedrijf is daarop ingericht. Vroeger hadden wij bij Catom niemand met een 100% focus op het onderwerp verduurzaming. Nu zijn er al drie fulltime medewerkers bij betrokken om te zorgen dat we voldoen aan de wet- en regelgeving.

OK vernieuwend

HOE KIJKT CATOM NAAR DE ENERGIETRANSITIE? ZIEN JULLIE EEN VERSCHUIVING NAAR MEER ELEKTRISCH EN MINDER VLOEIBARE EN GASVORMIGE BRANDSTOFFEN? “Uiteindelijk is dat wel wat er op dit moment speelt. Wij geloven dat de vraag naar energie de komende jaren hard blijft groeien. Hierbij zal meer dan voldoende markt zijn voor fossiele brandstoffen en zal Nederland aan deze vraag moeten blijven voldoen, zonder stil te vallen.”

WELKE ACTIVITEITEN ONDERNEEMT CATOM OP HET GEBIED VAN BIO- EN HERNIEUWBARE BRANDSTOFFEN, DAN WEL DE ENERGIETRANSITIE IN HET ALGEMEEN? “Wij blenden zelf biobrandstoffen in de markt en zijn actief met carbon insetting. We zijn al een paar jaar reseller van Neste My. Dat betekent dat we ons volledig inzetten om op een gecontroleerde manier te verduurzamen. Ook testen wij voor de binnenvaart, met een B30, dus 30 procent FAME en 70 procent diesel. Om ook die transitie voor de binnenvaart voor te bereiden. Dus mocht het zo ver komen, dan zijn wij er klaar voor.”

JULLIE EIGEN SCHIP VAART AL RUIM EEN JAAR SUCCESVOL OP EEN B30 “Dat klopt, het is nog geen verplichting in de binnenvaart, maar dat kan volgend jaar wél zo zijn. Volgens weten regelgeving gaat het door, maar de rest van Europa doet het niet. Dus grote kans dat – in verband met oneerlijke concurrentie – ook Nederland zegt ‘dat doen we niet’. Mocht het uiteindelijk toch doorgaan dan krijgt ook de binnenvaart te maken met biobrandstoffen. Wij hebben met biodiesel getest met ons eigen schip. De motor is niet gemodificeerd, de biobrandstoffen hebben we gebruikt zoals we ook op de landhandel doen, om daar geen onderscheid in te maken. Dat hebben we in samenwerking met AGQM uitgevoerd (AGQM is een toonaangevend competentiecentrum in Europa – als dienstverlener voor producenten en handelaren van biodiesel). Met TNO zijn we ook bezig op datzelfde onderwerp. Zo proberen we daarin vooruitstrevend te zijn.”

ALS JE BESLUIT OM OP EEN B30 TE GAAN VAREN, HEEFT DAT DAN OOK CONSEQUENTIES VOOR DE MOTOR VAN HET SCHIP? ZIJN ER AANPASSINGEN NODIG? “We hebben ervaren dat dat niet zo is. De motorfabrikant zal een bepaalde garantie afgeven. Je krijgt er wel mee te maken dat mensen in de gaten moeten houden dat de filters goed blijven werken. Er wordt daarom extra monitoring uitgevoerd. Maar we hebben geen problemen ervaren.”

WAT ZIJN JULLIE AMBITIES VOOR DE TOEKOMST? DENK JE AAN UITBREIDING NAAR ANDERE MARKTEN OF NAAR HET BUITENLAND? “Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar geen doel op zich. De positie die we nu hebben in de markt willen we uitbreiden. Met onze tankstations willen we actief groeien. De activiteiten in de zeevaart staan bij ons nog in de kinderschoenen maar dat willen we professioneel uitbreiden. Op het gebied van de binnenvaart zijn we al een van de grootste in Nederland. Wij richten ons bedrijfsbreed op alle vier de pijlers en zien genoeg kansen om in Nederland uit te breiden. Mocht er ooit een keer een zijstap naar het buitenland gemaakt moeten worden, dan zou dat Duitsland of België zijn. Dat ligt het dichtst bij onze markt. Maar het moet wel complementair zijn. We zullen nooit een bedrijfsonderdeel starten dat niet complementair is aan onze eigen business.”

CATOM IS SINDS 2004 EIGENAAR VAN HET OK-MERK IN NEDERLAND. JE ZIET HET STEEDS VAKER IN HET STRAATBEELD “Het merk OK wordt steeds zichtbaarder ten opzichte van een paar jaar geleden. Dit komt natuurlijk in de eerste plaats omdat wij steeds meer tankstations hebben met onze typerende frisse uitstraling. Daarnaast treden wij nu meer naar buiten dan in het verleden. Zo sponsoren we – als hoofdsponsor – voor het zesde jaar de voetbalclub NAC, maar ook het OK Junior Open. Sport verbindt, daar hechten we als bedrijf veel waarde aan. Samen sterk staan. Dat past goed bij de filosofie van NAC en bij die van ons. Daarnaast is golf een sport met passie. Je hebt een bepaalde denkwijze en mindset nodig om de top te behalen. Dit zijn zeker eigenschappen die wij binnen Catom ook nastreven.”

      Origineel

      Tablet portrait

      Mobile portrait

      Mobile landscape