14 jul 2025
Het demissionaire kabinet heeft op 11 juli 2025 de contourenbrief hervorming autobelastingen gepubliceerd. Deze brief schetst de contouren van een mogelijk nieuw toekomstbestendig stelsel van autobelastingen en geeft daarin de opties en overwegingen aan. Een paar belangrijke doelstellingen bepalen hierbij de randvoorwaarden: betaalbaarheid, bereikbaarheid, voldoen aan klimaatdoelstellingen én inkomsten voor de overheid. Want met huidig beleid (stimuleren van elektrisch vervoer, belasten van verbrandingsmotoren), zullen de inkomsten gaan dalen.
Gedacht wordt onder meer aan betalen bij overschrijving van een auto in plaats van alles in de MRB te stoppen, zodat de kosten meer verspreid zijn over de levensduur van de auto. Een ander idee is een oude: een kilometerbeprijzing voor het gebruik op de weg.
De brief wordt begeleid door een analyse naar de brandstofaccijns en pompprijzen en een rapport: “Naar een nieuw evenwicht in de autobelastingen”.
Wat NOVE betreft moet er meer in internationaal verband gekeken worden naar de autobelastingen juist om een gelijk speelveld te bevorderen. Zo leiden hogere accijnzen tot tanktoerisme en dus derving van inkomsten van de staat. Ook is in de contourenbrief geen rekening gehouden met de gevolgen van de invoeringen van REDIII en ETS2, wat NOVE als een gemis ziet.