Het tankstation als pleisterplaats en mobiliteitshub

16 dec 2019
2019-04 inNOVE Voorkant

Laatst sprak ik met een journalist van het FD over het gegeven dat er in Nederland ruim 4.000 tankstations zijn, terwijl er in de eerste jaarhelft minder brandstof is verkocht en door de opkomst van elektrische auto’s in de toekomst nog minder brandstof zal worden verkocht. Of wij als brancheorganisatie niet beter kunnen bevorderen dat er 1.000 tankstations verdwijnen voor 2030. Ik gaf aan dat een sanering van de branche als zodanig geen doelstelling op zich is, laat staan een taak van de brancheorganisatie. De markt moet hier gewoon zijn werk doen.

Wel is duidelijk dat de traditionele tankstationbranche er over pakweg 10 jaar niet meer hetzelfde uitziet als nu. De opkomst van (deels) elektrische en zuinigere voertuigen gaat ertoe leiden dat de verkoop van fossiele brandstoffen zal afnemen. De opkomst van duurzame biobrandstoffen en waterstof zal dit deels opvangen, maar zeker niet voor 100%. Ook de shop en andere diensten van het tankstation gaan veranderen. Waar het om gaat is dat je als ondernemer meegaat met de ontwikkelingen of nog liever, de ontwikkelingen voorblijft dan wel zelf vormgeeft. Natuurlijk zullen er in 2030 nog steeds voertuigen met een verbrandingsmotor van energie worden voorzien: verwachting is dat tweederde van het wagenpark in Nederland dan nog een verbrandingsmotor heeft. Steeds meer auto’s zullen echter voorzien zijn van een elektromotor, op waterstof of op batterij. Voor beide energievormen moeten voorzieningen getroffen worden op het tankstation. Niet iedereen zal immers thuis of op het werk kunnen laden. Dat biedt kansen voor de tankstationbranche en brandstofhandel. Is het niet een mooie combinatie om de auto aan de snellader te koppelen tijdens het stofzuigen, nadat de auto door de wasstraat is geweest? Sowieso is de snellaadtijd een uitstekende gelegenheid om de gast te kunnen voorzien van een aanvullende dienst. Ik zie deze mensen nu in hun auto blijven zitten om mail weg te werken of te bellen. Waarom niet een knopje op de zuil installeren om een lekkere latte macchiato te kunnen bestellen? En kunnen er misschien deelauto’s gestald worden op tankstations, die je met een app kunt ontgrendelen? Onlangs kondigde Tango een nauwere samenwerking aan met SnappCar, een deelauto concept. Bij mij in de wijk heeft een tankstation een aantal vierkante meter ingeruimd voor een elektrische deelfiets. Dit tankstation ligt aan de afslag van de A2 en met die fiets ben je binnen een kwartier in de binnenstad.

Een deel van het tankstation kan worden ingericht als flexibele vergaderruimte of werkplek. Een mooi voorbeeld is te vinden in het pas geopende tankstation van NOVE-lid Kuster Energy in Groenlo. Zo ook het nieuwe AVIA Weghorst station in Enter. Ga daar eens kijken om inspiratie op te doen. Een tankstation kan functioneren als overstapplaats voor de Flixbus of voor de regionale bus, om vanuit daar met een (elektrische) leenfiets of openbaar vervoer de stad verder in te gaan. Het tankstation als gastvrije mobiliteitshub en pleisterplaats. Als een oase van rust in het hectisch bestaan waar je even tot jezelf kunt komen, je e-mail kunt checken of kunt afspreken met een leuke date, omdat deze locatie super lekkere koffie heeft en goed bereikbaar is. Hoezo minder tankstations in 2030? Misschien komen er wel veel meer!

Tot zover een kijkje in de toekomst. Onze branche heeft ook een rijk verleden, al meer dan 100 jaar. Telkens bleken onze leden flexibel en innovatief om veranderingen te doorstaan en vorm te geven. Bijzonder trots zijn wij dan ook op de hommage aan de Coal Club, een gezelligheidsvereniging van oud NOVE-leden, die in het middenkatern van deze inNOVE is opgenomen. Zij blikken terug én geven een aantal waardevolle tips voor de toekomst.

 

Toegang tot de volledige content van dit artikel is exclusief voor leden van NOVE.

Schermafbeelding 2019-11-25 om 15.04.22

Erik de Vries, Directeur NOVE
inNOVE #4 2019

      Origineel

      Tablet portrait

      Mobile portrait

      Mobile landscape