17 jul 2025
Op 11 juli 2025 heeft staatssecretaris Van Oostenbruggen het eindrapport “Impactanalyse brandstofkostenreductie landbouw” naar de Kamer gestuurd. In het Hoofdlijnenakkoord en het Regeerprogramma was afgesproken om de brandstofkosten voor de landbouwsector te verlagen. Hierbij was de herintroductie van rode diesel een optie. NOVE staat positief ten opzichte van herintroductie van rode diesel, met name vanwege het huidige ongelijke speelveld met België.
In het rapport zijn drie beleidsopties onderzocht: de herinvoering van rode diesel, een accijnsteruggaveregeling voor diesel en een subsidieregeling. Bij alle drie de beleidsopties is tevens beoordeeld in hoeverre deze toepasbaar zijn op volledig Hydrotreated Vegetable Oil (HVO100). De onderzoekers concluderen dat zowel de herinvoering van rode diesel als een accijnsteruggave als beleidsopties slecht scoren. Het rapport geeft aan dat een subsidieregeling beter uitvoerbaar zou kunnen zijn. Echter moeten (on)mogelijkheden van de juridische vormgeving van een nader uit te werken subsidieregeling nog worden onderzocht. Uit het rapport blijkt dat aan alle drie de onderzochte beleidsopties onzekerheden zitten. Een van deze onzekerheden is of de beleidsopties na uitwerking Europeesrechtelijk zijn toegestaan en onder welke voorwaarden.
Zo moet onder meer worden nagegaan wat er toegestaan is volgens staatssteunkaders. Het rapport raadt aan om dit verder te onderzoeken en in overleg te treden met de Europese Commissie.
NOVE wijst op het feit dat het aspect van tanktoerisme niet direct is opgelost met een subsidieregeling: deze zou alleen moeten gelden voor liters die in Nederland zijn gekocht. Ook zet NOVE vragen bij de mogelijke oplossing met tankpassen: het grootste deel van het volume wordt aan huis of ter plaatse afgeleverd en loopt niet via het tankstation.
Afhankelijk van de politieke ontwikkelingen zal de herintroductie van rode diesel verder worden opgepakt, zo is de verwachting.
Toegang tot de volledige content van dit artikel is exclusief voor leden van NOVE.