12 mei 2026
Uit de inNOVE#1 2026:
De AERS Groep is al bijna een eeuw een vaste waarde in Zuidwest- Nederland. Wat begon met petroleum in een steekkarretje, groeide uit tot een veelzijdig energiebedrijf met tankstations, smeermiddelen, laadoplossingen en binnenkort een gloednieuwe Truckplaza in Zeebrugge. Directeur Jackij Aers - derde generatie in het familiebedrijf - vertelt over de stap over de grens, de impact van accijnzen en de kansen van de energietransitie
WAT IS DE AERS GROEP VANDAAG DE DAG?
“Wij zijn een familiebedrijf dat actief is in de energiesector, met 41 medewerkers in Zuidwest-Nederland. Onze basis ligt in brandstoffen en tankstations, maar we zijn inmiddels veel breder actief. We hebben tien eigen tankstations in de regio, met shops en vaak ook een bakkerij erbij. Retail is een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. Daarnaast leveren we smeerolie, exploiteren we tankstations, en zijn we actief met Aers Energy: laadpalen, snelladers en andere mobiliteitsoplossingen. En natuurlijk leveren we nog steeds fossiele brandstoffen, maar steeds vaker in combinatie met duurzame alternatieven.”
HOE IS HET ONTSTAAN?
“Het begon in 1927. Mijn overgrootvader, Jacobus Aers, startte in Oostburg met ‘De Automaat’. Hij ging iedere dag met een steekkar vol bussen lampenpetroleum langs de deuren. In 1947 kwam de eerste tankwagen. Dat was een grote stap. Toen de landbouw in de jaren veertig en vijftig mechaniseerde, groeiden wij mee. In 1981 ben ik toegetreden tot het bedrijf en acht jaar later verhuisden we van Oostburg naar Aardenburg. Daar zitten we nu nog steeds.”
JULLIE ZIJN INMIDDELS DE GRENS OVER GESTOKEN. WAT WAS DE AANLEIDING?
“Dat is eigenlijk begonnen met laadpalen. Sinds 2018 plaatsen wij laadoplossingen voor particulieren, bedrijven, gemeenten en vakantieparken. Wij krijgen een aanvraag en zetten ‘m neer, of we kijken zelf waar een paal kan worden geplaatst. Inmiddels doen we dat in Nederland, Belgie en Duitsland. We hebben nu een contract met een grote vakantieparkketen die actief is in die drie landen. Zij hebben ons als het ware over de grens getrokken. Als je voor zo’n partij werkt, moet je mee. Zo zijn we steeds meer in Belgie actief geworden. Ons hoofdkantoor zit in Nederland, maar onze laadpalen staan inmiddels overal. In Belgie hebben we nu ook een eigen kantoorpandje om alles netjes af te handelen. Dat wordt onze thuisbasis daar.”
HOE HEEFT OVERHEIDSBELEID INVLOED OP JULLIE?
“Accijnzen spelen natuurlijk altijd een rol. Ik zeg weleens: ik ben de benzine al dertig jaar kwijt aan Belgie. Het verschil in accijnzen is al decennialang groot. Op dit moment zit er zo’n 40 cent verschil in. Dat is niet iets van gisteren, dat is al jaren zo. Maar eerlijk gezegd heeft dat voor ons geen directe impact meer. Als je iets al zo lang kwijt bent, dan is dat gewoon de realiteit. Je merkt het niet meer als er een paar cent bij of af gaat. Wil je echt beweging zien in grensverkeer, dan moet dat hele verschil van 40 cent verdwijnen. Anders verandert er weinig. De Europese Unie zou daarin een rol kunnen spelen door accijnzen meer te harmoniseren. Als de accijnzen gelijk zouden worden getrokken, zou dat de Nederlandse grensstreek enorm helpen. Dit verschil is eigenlijk voor niemand goed. Tegelijkertijd kijk ik ook heel praktisch: in Belgie blijft het druk. Daarom ben ik ook blij dat we daar bouwen.”
JA, WANT ER STAAT NOG MEER OP DE ROL IN BELGIË.
“Zeker. We zijn momenteel bezig met de bouw van de Aers Truck Plaza in Zeebrugge. Dat is een volledig nieuwe truckparking met 140 parkeerplaatsen, op een terrein van 54.000 vierkante meter langs de A11-E34, bij afslag 19. Het is echt een prachtlocatie. Die weg is de verbinding tussen Knokke en Brugge en wordt vaak gebruikt om Antwerpen te ontwijken. Het wordt een parking met alles erop en eraan: een groot sanitair gebouw, een dienstgebouw met mini-supermarkt, grote shop, bakkerij en restaurant. Daarnaast komt er een groot tankstation voor vrachtwagens, snelladers voor trucks en medio 2027 ook waterstof. Ook auto’s kunnen er parkeren, maar de focus ligt echt op vrachtverkeer.”
BESTOND DIE LOCATIE AL, OF IS HET HELEMAAL NIEUW?
“Het is compleet nieuw. Het bestond nog niet. Het project is via een Europese aanbesteding in de markt gezet. Wij hebben ons ingeschreven omdat we het een geweldige kans vonden. Het is voor ons ook een nieuwe tak van sport. We hebben ervaring met tankstations en retail, maar een truckparking van deze omvang is echt iets anders. We hebben daar geen ervaring mee, dus je moet je erin verdiepen. Hoe werkt zo’n parking? Daarom ga ik regelmatig op pad om andere parkings te bezoeken, gesprekken te voeren en inspiratie op te doen. Je leert van elkaar. Dan kijk je: hoe doen jullie dit, en hoe kunnen wij het beter maken? Voor de Truck Plaza hebben we straks zo’n 40 nieuwe medewerkers nodig. Dat wordt ook nog een mooie uitdaging.”
WAT MAAKT DIT PROJECT ZO BIJZONDER VOOR JULLIE?
“Alles wat wij doen, komt hier samen. En op een duurzame manier: denk aan het laden, straks de waterstof en een volwaardige bakkerij en restaurant die helemaal van het gas af zijn. Het biedt ons de kans om breder te kijken dan alleen brandstoffen.
Je kunt je richten op nieuwe energievormen en tegelijkertijd een plek creeren waar chauffeurs alles vinden wat ze nodig hebben. We zijn in oktober 2025 gestart met de bouw. De opening staat gepland in april of mei dit jaar.”
HOE KIJKEN JULLIE NAAR DE ENERGIETRANSITIE?
“Die zet zich gewoon door. Ook met netcongestie en andere uitdagingen. Je moet mee. Zo simpel is het. Wij zijn al sinds 2018 actief met laadpalen, zowel AC- als DC-laders. We zetten daar op meerdere manieren op in en staan er positief in. Niet alleen omdat het moet om je bedrijfsvoering voort te zetten, maar ook omdat je de aarde netjes wilt achterlaten.
“Je moet mee in de transitie, zo simpel is het”
Het is een nieuwe wereld, en ik vind het ontzettend interessant om daarin mee te bewegen. Onze laadpalen staan inmiddels in Nederland, Belgie en Duitsland. Dat maakt ons zichtbaar. Daar krijg ik echt energie van, net als van onze mensen overigens. Ik heb een hele goede ploeg achter me staan, van HR tot controllers en de mensen op de tankstations. Iedereen zit hetzelfde in de wedstrijd. Met die ploeg krijgen we het voor elkaar.”
KIJK LIVE MEE MET DE BOUW