Wezijngoedopweg.nl is onderdeel van de campagne ‘We zijn goed op weg’ van de NOVE; Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche. Ook wij zien in dat de noodzaak om klimaatneutrale oplossingen te bedenken groot is. Onze branche ontwikkelt al jarenlang oplossingen voor de klimaatverandering. Dat doen we door te investeren in onderzoek naar en ontwikkeling van alternatieve brandstoffen, die minder of geen CO2-uitstoot veroorzaken.
Wij vinden elektriciteit een prima oplossing voor bepaalde toepassingen. Een aantal leden van NOVE behoort tot de koplopers op gebied van EV. Wij pleiten er alleen wel voor om daarnaast ook andere opties te benutten. Zoals de veelbelovende e-fuels en andere CO2-neutrale brandstoffen die we nu al met fossiele brandstoffen mengen. Daarmee hebben we de CO2-uitstoot van de vervoerssector al met ruim 5% gereduceerd ten opzichte van 2010 en is de reductiedoelstelling van broeikasgassen voor vervoer in 2024 ruim behaald.
Met de campagne ‘We zijn goed op weg’ willen we Nederland laten zien dat we met onze gemengde (bio)brandstoffen al goed op weg zijn om de doelen te halen. En dat er ontzettend veel opties zijn die we allemaal voor de juiste toepassingen moeten benutten, zeker op de kortere termijn. En de eerste besparing is uiteraard eenvoudigweg minder brandstof gebruiken. Daarom geven we ook een aantal tips om het verbruik omlaag te brengen.
Weten wat je nog meer kunt doen?
Tip 1
Pak de fiets of het OV
Pak vaker de (elektrische) fiets, zeker voor kortere afstanden. Of overweeg het OV. Daarmee vermijd je ook nog eens hoge parkeerkosten.
Tip 2
Controleer de bandenspanning
Hoe zachter je banden, hoe meer brandstof je verbruikt. Controleer je bandenspanning een keer per maand.
Tip 3
Gebruik minder airco
Zet de airco alleen aan als het echt moet. Vaak koelt je auto ook goed af met buitenlucht, met het normale ventilatiesysteem. Zeker als je een wat hoger snelheidslimiet mag rijden.
Tip 4
Rijd niet te zwaar
Hoe zwaarder je auto, hoe meer brandstof je verbruikt. Verwijder daarom dakdragers of een dakkoffer wanneer je deze niet gebruikt. En laat geen onnodige bagage in je auto liggen.
Tip 5
Tank lokaal
Zorg dat je niet hoeft om te rijden voor de dichtstbijzijnde pomp als je tank bijna leeg is. Dat scheelt je ook nog eens tijd en geld.
Zo besparen we
Diesel
Diesel kan net als benzine verduurzaamd worden. Dat gebeurt door een duurzame brandstof met gewone diesel te mengen, zoals biodiesel.
Tank je B7? Dan is aan jouw diesel tot 7% FAME toegevoegd. FAME wordt grotendeels gemaakt uit afvalstromen. Zo kan het zijn dat er FAME, gemaakt van gebruikt frituurvet, in jouw diesel zit! Een alternatief voor FAME is HVO. Bij HVO wordt de FAME ook behandeld met waterstof, waardoor de kwaliteit nog beter wordt. Zowel FAME als HVO hebben een niet-fossiele oorsprong en stoten dus bij verbranding veel minder CO2 van fossiele oorsprong uit. Tanken met B7 betekent dus netto minder CO2-uitstoot! Nog minder ‘fossiele’ CO2-uitstoot krijg je door gebruik te maken van bijvoorbeeld B10 – waar tot 10% FAME in bijgemengd is – en HVO30 of HVO50 – waar respectievelijk 30% en 50% HVO is bijgemengd. Bij HVO100 is de brandstof vrijwel volledig van duurzame, niet-fossiele oorsprong.
Drop-in brandstoffen
Brandstoffen als benzine en diesel maken we duurzamer door ze te mengen met een duurzame variant. Dit noemen we ‘drop-in brandstoffen’. Het grote voordeel van deze drop-in brandstoffen is dat ze zonder (grote) aanpassingen, gebruikt kunnen worden in de huidige motoren en tankstations. Je bespaart hiermee dus niet alleen CO2-uitstoot bij de totstandkoming van de energie (de verbranding), maar ook bij de productie van nieuwe motoren en tankstations. Ook dat is een vorm van duurzaamheid!
De brandstofbranche ziet veel mogelijkheden in het goed gebruikmaken van drop-in brandstoffen. Zo kunnen we snel en eenvoudig verduurzamen
E-fuels
E-fuels zijn een vorm van drop-in brandstoffen. Dat betekent dat ze gebruikt worden in combinatie met fossiele brandstoffen, om deze brandstoffen (zoals benzine of diesel) duurzamer te maken.
E-fuels worden gemaakt uit waterstof. Dat gebeurt door ‘elektrolyse’ van water, vandaar de letter ‘e’. De waterstof die daaruit verkregen wordt, moet worden samengevoegd met stoffen die worden gehaald uit CO2 uit de lucht. En dat is heel bijzonder, want dat betekent dat de productie van deze e-fuels zelfs zorgt voor afname van het broeikasgas CO2!
Geen andere brandstof doet dat. De NOVE en haar leden zien daarom veel kansen in deze e-fuels en verwachten dat ze de komende jaren een grote rol gaan spelen in de energietransitie. E-fuels kunnen overigens ook als zelfstandige brandstoffen toegepast worden.
Elektriciteit
Elektriciteit wordt steeds vaker opgewekt door atoom-, zonne- en windenergie. Maar er is ook nog steeds veel stroom dat afkomstig is uit (kolen- en gas)centrales, waarbij CO2-uitstoot door verbranding plaatsvindt. Elektriciteit is dan ineens niet zo groen meer.
Een ander aandachtspunt is dat we het wagenpark, schepen en machines niet in één klap elektrisch kunnen maken.
De NOVE en haar leden pleiten ervoor om naast elektriciteit oog te houden voor andere alternatieve brandstoffen. Daarmee kunnen we ook op korte termijn CO2-reductie behalen. Sterker nog: dat doen we nu al!
LNG en CNG
Wie op aardgas rijdt, rijdt op LNG of CNG, fossiel dus. Maar beide kunnen ook worden gemaakt van groengas of biogas. Dan komt er helemaal geen fossiele CO2 vrij. De biovariant van CNG heet CBG: Compressed Bio Gas.
In de volksmond noemen we CBG ook wel bio-CNG of groengas. De biovariant van LNG wordt meestal bio-LNG genoemd.
Waterstof
Waterstof (H2) wordt veel genoemd als energiedrager van de toekomst. In brandstoffen als HVO en e-fuels wordt waterstof al gebruikt. En er rijden ook waterstof-elektrische voertuigen. Daarbij wordt waterstof gebruikt om een elektromotor aan te drijven. Voertuigen die volledig op waterstof rijden, zijn er nog weinig. Dat heeft onder andere te maken met de toevoer van waterstof; er komt nog veel bij kijken om waterstof bij een tankstation te krijgen.
Hoe duurzaam waterstof is, is afhankelijk van de manier waarop waterstof gemaakt is. Want naast de ‘groene’ waterstof, die geproduceerd wordt uit groene stroom, is er ook waterstof die wordt gewonnen uit aardgas. Dat is een fossiele brandstof; dan is waterstof ineens niet zo duurzaam meer!
De NOVE en haar leden pleiten ervoor om kritisch te zijn bij de keuze voor alternatieve brandstoffen. Want hoewel ‘waterstof’ heel duurzaam klinkt, hangt dat af van de wijze waarop hoe de waterstof is geproduceerd.