Nederland heeft hoogste accijns op benzine en LPG in Europa
Sinds januari 2014 heeft Nederland de twijfelachtige eer de hoogste accijns te berekenen op zowel benzine als LPG. En hoewel de accijns op diesel nog niet de top drie heeft bereikt, is deze door de recente accijnsverhogingen wel in de buurt gekomen. Een zeer kwalijke zaak voor Nederlandse tankstationondernemers en voor de Nederlandse schatkist, aldus NOVE, de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche, waarbij 1.000 zelfstandige tankstations aangesloten zijn.
NOVE baseert zich op gegevens van de Europese Commissie DG Energie. Deze afdeling publiceert wekelijks de gemiddelde brandstofprijzen in de EU en houdt de hoogte van de accijnzen bij in de 28 EU-landen.
Naar nu blijkt hebben 10 van de 28 EU-landen in januari hun accijnzen op benzine en diesel verhoogd en 5 landen de accijns op LPG.
Top drie van accijnzen van de 28 EU-landen (excl BTW)
- Benzine: 1) NL: € 0,77, 2) IT: € 0, 73, 3) UK, € 0,70
- Diesel: 1) UK: € 0,70, 2) IT: € 0, 62, 3) SE: € 0, 55
- LPG: 1) NL, € 0,18, 2) LT: € 0,17, 3) IT: € 0,15
Bron: EC, Oil Bulletin, januari 2014, waarden zonodig ongerekend naar Euro en afgerond op € 0,01
Spijtig genoeg werden de accijnzen in de buurlanden van Nederland niet verhoogd, waardoor Nederland steeds verder uit de pas loopt. Nederland kent als een van de weinige EU-landen jaarlijks een automatische indexatie op brandstoffen. Accijns op benzine ging in 2014 met 1,3 cent omhoog (+1,7%). Daar kwamen ook nog eens eenmalige verhogingen op diesel (verhoging + indexatie van 3,7 cent =+8,5%) en LPG (verhoging + indexatie 7,6 cent =+78,9%) bij. Aan de pomp komt de BTW hier nog bovenop. Verwachting is dat het zogenaamde weglekeffect, dat in 2013 door onderzoeksbureau Ecorys al werd becijferd op 600 miljoen euro aan gemiste accijnsinkomsten voor de Nederlandse Staat, verder toe zal nemen.
“Nederland maakt het op deze manier onmogelijk voor tankstationondernemers om op normale wijze te concurreren met stations over de grens”, aldus NOVE directeur Erik de Vries. “Ze voelen zich in de steek gelaten door hun eigen regering. Nederland is geen eiland”, vervolgt De Vries. “Steeds meer mensen én bedrijven gaan in de buurlanden tanken. Daardoor helpen wij alleen maar de staatskas van de buurlanden. Doordat ook de accijnzen op andere producten zoals alcohol en tabak hoger zijn dan de buurlanden ontstaat een sneeuwbaleffect van Nederlandse consumenten die inkopen in het buitenland gaan doen. Funest voor onze MKB-bedrijven, funest voor de werkgelegenheid”.
Onderzoek naar grenseffecten
Samen met BOVAG en een aantal oliemaatschappijen doet NOVE onderzoek naar de effecten van accijnsverschillen bij tankstationondernemers. Verwachting is dat de cijfers over maand januari beschikbaar zijn in de eerste week van februari. De cijfers worden aangeboden aan het Ministerie van Financiën en leden van de Tweede Kamer.
Accijnzen terugdraaien en Europese harmonisatie
NOVE pleit er voor de accijnsverhogingen terug te draaien, de automatische indexeringen af te schaffen en in de pas te lopen met de directe buurlanden.