inNOVE Vernieuwend: GUTTS maakt de autosport groener en veiliger

392A1309

De wereld verandert razendsnel en dat heeft op onze branche misschien nog wel meer impact dan op andere branches. De vraag naar duurzame brandstofoplossingen neemt toe en alternatieve brandstoffen dienen zich massaal aan. Hoe anticiperen ondernemers in de brandstofbranche daar op? En op andere ontwikkelingen in de markt? Dit keer aan het woord: Edward Goossens van GUTTS.

GUTTS (net als NOVE aangesloten bij Platform Duurzame Biobrandstoffen) is ontstaan vanuit de innovatieve ambitie om de racesport een stukje groener te maken. Goossens ontwikkelde een E85-brandstof speciaal voor de race- en rallysport. “Het heeft een jaar geduurd voordat de KNAF (KNAC Nationale Autosport Federatie – red.) onze brandstof toeliet in haar regelement. Onze brandstof zorgde voor meer vermogen en dat zou een oneerlijk concurrentievoordeel op kunnen leveren. Sowieso is de KNAF voorzichtig met alles wat auto’s sneller maakt, omwille van de veiligheid. Bovendien bevatte onze brandstof een hoog  alcoholgehalte waardoor alcoholresistent blusschuim aanwezig zou moeten zijn. En zo waren er nog wat redenen om in eerste instantie niet met ons in zee te gaan. Uiteindelijk wogen de voordelen voor het milieu tóch zwaarder en werd onze brandstof toegestaan in de Nederlandse racewereld.” Nog iets langer duurde het om ook de mondiale autosportbond zover te krijgen; binnen anderhalf jaar werd een nieuwe duurzame brandstof GEM Fuel (blend van ethanol en methanol) ook toegestaan door de FIA voor het Junior WRC.

LAGE RISICO’S
Risico liep Goossens in geringe mate, toen hij de biobrandstof ontwikkelde. “Mijn ontwikkelingsactiviteiten werden betaald door investeerders in de methanol- en ethanolindustrie die kansen zagen in de nieuwe brandstoffen. Grote voorraden maakte ik natuurlijk niet. En ik produceerde pas als de brandstof middels een contract verkocht was. Alles bij elkaar zorgde dat voor veel zekerheid. En die zekerheid heb ik nog steeds, want ik teken alleen contracten met partijen die mijn brandstof verplichten. Daardoor weet ik hoe veel ik moet produceren en dat die  hoeveelheid ook verkocht wordt.” Een goed voorbeeld van verplichte afnemers zijn deelnemers aan het Belgian Rally Championship. Tot voor kort tankten de deelnemende teams zelf hun auto’s. Dat deden ze met zelf geknutselde vaatjes en pompjes. “Niet bepaald veilig”, zegt Goossens daarover. “Wij wonnen de tender van de RACB met een voorstel voor een Kiwa gecertificeerd mobiel tankstation voor integrale levering van brandstoffen tijdens de wedstrijden. Voorafgaand aan de rally moeten teams de brandstof bestellen; ik weet dus precies wat de afname is en pas daar de productie op aan.”

VEILIGHEID EN INNOVATIE ALS USP
Veiligheid is een belangrijke voorwaarde in de racesport. Voor GUTTS is dat – naast het groene karakter van haar brandstoffen – een belangrijk unique sellingpoint geworden. Goossens: “Ondernemers in onze branche moeten door 100.000 hoepels springen om aan alle veiligheidsregels  te voldoen. Maar als je het goed speelt, heb je – ook als ondernemer – invloed, bijvoorbeeld om die regels te verfijnen. Neem de mobiele tankstations waar ik zojuist over vertelde. Het Kiwa Register wilde die tankstations eigenlijk niet toestaan. Want boven de grond mag je normaliter niet meer dan 1.000 liter benzine opslaan. De 6.000 liter brandstof die wij nodig hadden zou niet veilig zijn boven de grond. Met een uitgebreide fotoreportage liet ik het Kiwa Register zien hoe onveilig het tanken in de Belgische rally’s gebeurde en dat wij een verbetering in veiligheid voor ogen hadden. Daarmee openden we de ogen van het Kiwa Register. Samen ontwikkelden we uiterst veilige mobiele  tankstations.”

NIET BANG VOOR SAMENWERKINGEN
GUTTS is afhankelijk van dergelijke samenwerkingen. “Zelf ben ik absoluut geen inhoudelijk expert op het gebied van brandstoffen”, vertelt Goossens. “Daarvoor werken we samen met partijen die voor ons onderzoeken, produceren, blenden en afvullen. Het is een kwestie van de juiste mensen om je heen verzamelen en niet bang zijn om met concullega’s op te trekken. Er gebeurt veel op het gebied van biobrandstoffen en daar kan niemand alles van weten. Veel ondernemers denken: had ik maar een biocomponent om mijn brandstof groener te maken. Maar het is veel simpeler. Er zijn veel  partijen die wél de kennis of middelen hebben om aan de slag te gaan met de energietransitie. Daar moet je mee samenwerken!”

GUTTS analyseerde en testte de brandstofcomponenten van 96 producenten op het gebied van prijs,  kwaliteit, enzovoorts. “Er is meer mogelijk en voorhanden dan je denkt. NOVE-leden die meer willen weten roep ik op om contact op te nemen; wie weet kunnen we iets voor elkaar betekenen”, aldus Goossens

TRENDS ZIE JE OP DE RACEBAAN
De brandstoffen van GUTTS zijn voor het reguliere wegverkeer te kostbaar. Een liter kost tussen de vijf en zeven euro. In de racewereld zijn dat geen schokkende bedragen. “Voor grijze brandstof betaalt men hetzelfde als voor onze groene brandstoffen. Daarom is juist de racewereld zo’n interessante omgeving voor ons. Hier kunnen we experimenteren zonder dat naar kosten wordt gekeken; zolang voor de organisatoren de veiligheid maar geborgd blijft, en voor de racers de kwaliteit. Autosport is daardoor de catwalk van de brandstofindustrie, dus de moeite waard om in de gaten te houden!”

Wel is Goossens bezig om ook een biovariant van Euro 95 te ontwikkelen, waar straks ook mee op de weg gereden kan worden. “Over een aantal jaar verwacht ik dat nichegroepen daarmee rijden. Denk aan oldtimers, die ook duurzame alternatieven voor fossiele brandstoffen zoeken.”

GUTTS

bestaat sinds 2009 en richt zich met haar biobrandstoffen op de
race- en rallysport. Over een aantal jaar verwacht de organisatie ook
(de nichemarkt van) wegverkeer te kunnen bedienen.

inNOVE lezen

NOVE leden kunnen inNOVE magazine ook digitaal lezen op het ledennet. Of klik hier om direct naar inNOVE #2 te gaan.

Inloggen

NOVE nieuws

Origineel

Tablet portrait

Mobile portrait

Mobile landscape