inNOVE Vernieuwend: Een transitie binnen de transitie - Twinning Energy

_MTW3159

De wereld verandert razendsnel en dat heeft op onze branche misschien nog wel meer impact dan op andere branches. De vraag naar duurzame brandstofoplossingen neemt toe en alternatieve brandstoffen dienen zich massaal aan. Hoe anticiperen ondernemers in de brandstofbranche daar op? En op andere ontwikkelingen in de markt? Dit keer aan het woord: Wim Peels van Twinning Energy.

Acht jaar geleden lachten we de eerste brandstofhandelaar die een elektrische auto kocht uit”, herinnert Wim zich. “Een auto met een stekker had heus geen toekomst, dachten we toen. Nu weten we wel beter en moeten we ook waterstof als nieuwe brandstof niet onderschatten.” Vanuit die gedachte is Twinning Energy opgezet. Hiermee is het voor bedrijven mogelijk om op een laagdrempelige manier op waterstof te rijden. Twinning Energy installeert een tankvoorziening bij het bedrijf, waardoor medewerkers kunnen tanken tijdens hun werk. In flessenbundels is de waterstof opgeslagen, zodat een openbare waterstofinfrastructuur – wat het tanken van waterstof doorgaans onmogelijk maakt, omdat die infrastructuur niet voorhanden is – niet nodig is. Het bedrijf tekent een contract voor een jaar of vijf, betaalt maandelijks een abonnementsprijs en rekent los daarvan de kosten af voor de waterstof die is gebruikt. Twinning Energy is verantwoordelijk voor de vergunning die nodig is, de civiele werken, de installatie, het afleveren van de waterstof zelf en het onderhoud van de installatie.

IMAGO EN INNOVATIE
Gebruikers van Twinning Energy zijn zeer divers. Denk aan aannemers en groenvoorzieningsbedrijven, maar ook aan fleetowners in allerlei andere bedrijfstakken. Wim: “Organisaties willen om diverse redenen duurzame mobiliteit. Denk aan bedrijven met overheidsgerelateerde klantenkringen. De eerste vraag die overheden bij een tender stellen, gaat over duurzaamheid en natuurlijk heb je als potentiële opdrachtnemer een streepje voor als je dan kunt aantonen dat je op waterstof rijdt. Andere organisaties hebben een imagogerelateerde reden of verwachten veel van de toekomst van waterstof en willen daar nu al op inspelen.” Risico’s aan een waterstoftankstation bij een bedrijfspand zijn er volgens Wim niet ofnauwelijks. “Mocht waterstof ergens ontsnappen, wat al onwaarschijnlijk is, dan is het weg voordat er wat kan gebeuren. Waterstof stijgt met 23 meter per seconde. De reden dat er toch gemeenten zijn die angstig tegenover waterstof staan, is de angst voor het onbekende. Daarom is het belangrijk om het vergunningsproces bij sommige gemeenten goed te begeleiden.”

TIJDELIJKE OPLOSSING
Momenteel zijn er maar twee openbare tankstations in Nederland die waterstof aanbieden. “Er zijn wel wat organisaties die tankstations voor waterstof willen aanleggen, maar het duurt vaak lang voordat zulke projecten echt van de grond komen. Onze installaties kun je zien als een soort tussenoplossing. Gebruikers sluiten een abonnement af voor een aantal jaar, je weet immers niet hoe de wereld er over een paar jaar uitziet. Mocht een waterstoftankstation zich daarna hebben gevestigd op de hoek van de straat, dan ontkoppelen wij desgewenst onze installatie en kan het bedrijf voortaan daar tanken. Een transitie binnen de energietransitie, zou je Twinning Energy kunnen noemen.”

OOK VOOR BRANDSTOFHANDELAREN
Aan de installaties van Twinning Energy zitten wat beperkingen ten opzichte van openbare tankstations. Bij de laatstgenoemde duurt het maar vijf tot tien minuten voordat een auto is volgetankt. Wim: “In een waterstofauto gaat ruim zes kilo waterstof, waarmee je ongeveer 650 kilometer kunt rijden. Bij ons tank je ongeveer vier kilo per uur. Bij ons concept is dat geen probleem, omdat de gebruikers werken terwijl ze aan het tanken zijn. Maar we zijn bijvoorbeeld ook in gesprek met zelfstandige brandstofhandelaren over mogelijkheden die onze installaties voor hen kunnen hebben. Als zij echt met onze installaties aan de slag willen – dus waterstof willen leveren zonder waterstofinfrastructuur en met opslagflessen – zullen zij moeten nadenken over hoe de tijd die men nodig heeft voor het tanken geen belemmering wordt voor hun klanten. Mogelijkheden zijn dan om werkplekken met wifi of horecagelegenheden aan hun station toe te voegen, zodat klanten hun tanktijd nuttig kunnen besteden.”

AFREKENSYSTEEM
Dat ook brandstofhandelaren geïnteresseerd blijken in Twinning Energy, komt als een verrassing voor Wim. In zijn concept is de waterstof bedoeld voor eigen gebruik en niet om deze te exploiteren. “Brandstofleveranciers zien dat waterstof in de toekomst belangrijk wordt, maar zij hebben te maken met de beperkingen die het momenteel nog met zich meebrengt. Ergens is het dus logisch dat ook zij geïnteresseerd zijn in onze oplossing. De uitdaging zit ‘m in het afrekensysteem. Onze gebruikers betalen alle geleverde waterstof; per tankbeurt kan niet bijgehouden worden wat de kosten zijn. Tankstationeigenaren zouden dit op kunnen lossen door ook met een abonnementsvorm te werken.”

TWINNING ENERGY
ontwikkelt energieconcepten die ondernemingen helpen hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Het bedrijf zet in op waterstof en biedt bedrijven waterstoftanks op hun eigen terrein, zodat medewerkers tijdens hun (kantoor)werk kunnen tanken.

inNOVE lezen

NOVE leden kunnen inNOVE magazine ook digitaal lezen op het ledennet. Of klik hier om direct naar inNOVE #1 2019 te gaan.

Inloggen

NOVE nieuws

Origineel

Tablet portrait

Mobile portrait

Mobile landscape