inNOVE Vernieuwend: Álle mobiliteitsvragen beantwoord

2

De wereld verandert razendsnel en dat heeft op onze branche misschien nog wel meer impact dan op andere branches. De vraag naar duurzame brandstofoplossingen neemt toe en alternatieve brandstoffen dienen zich massaal aan. Hoe anticiperen ondernemers in de brandstofbranche daarop? En op andere ontwikkelingen in de markt? Dit keer aan het woord: Jan Harmen Akkerman, CEO van TanQyou.

Als leek in de oliehandel, maar als professional op het gebied van IT, begon Jan Harmen Akkerman drie jaar geleden met TanQyou. Dankzij zijn frisse blik en vergaande kennis van nieuwe technieken in de digitale wereld zou zijn formule weleens een antwoord kunnen zijn op de veranderende consumentenvraag.

Jan Harmen is al jarenlang eigenaar van ICIT, een ‘full solutions digital agency’ dat zich richt op het bedenken, ontwerpen, bouwen en beheren van digitale oplossingen voor mobiele applicaties. Per toeval kwam hij in de brandstofhandel terecht. Eerst exploiteerde hij een tankstation om vervolgens zelf een tankstation te beheren. Dat wilde hij niet op de traditionele manier doen. De ‘tank journey’, zoals Jan Harmen de klantreis van tankende consumenten noemt, is volgens hem al jarenlang dezelfde. “Brandstofaanbieders willen allemaal de goedkoopste zijn. De branche is heel productgericht. Consumenten moeten zelf alle moeite doen en mogen de tankstationeigenaar naderhand dankbaar zijn dat ze bij hem mochten tanken. Dat is niet meer van deze tijd”, zegt Jan Harmen.

‘SEAMLESS’ WEBPLATFORM
Jan Harmen gelooft niet in het brandstofproduct, maar in de waarde die je daaraan kunt toevoegen. TanQyou richt zich daarom op de complete mobiliteitsbehoefte. Volgens Jan Harmen is dat meer dan het voltanken van je auto. “Op het gebied van mobiliteit hebben consumenten nog meer problemen die opgelost moeten worden, zoals parkeren en kilometeradministratie.” TanQyou biedt naast brandstof ook diensten aan die in deze mobiliteitsbehoeften voorzien. Met de TanQyou-app kunnen klanten hun parkeerkosten betalen – een soortgelijke dienst als Parkmobile–, gereden kilometers registreren en auto’s huren (TanQyou Vroomm). Dat is pas het begin, want uiteindelijk moet TanQyou een veelzijdig, seamless webplatform worden waar klanten ál hun mobiliteitsvragen beantwoord zien worden.

MOBILITEITSABONNEMENTEN
“De behoefte verandert”, vertelt Jan Harmen. “We verschuiven naar een deeleconomie waar het bezitten van een auto niet vanzelfsprekend meer is. We verplaatsen ons straks met deelauto’s en het openbaar vervoer.” Dan betaal je dus niet meer per tankbeurt, maar bijvoorbeeld per kilometer die je gereden hebt. “Wij denken dat de toekomstige situatie er ongeveer hetzelfde uitziet als hoe we nu met gas en elektriciteit omgaan. Je betaalt jaarlijks een vast bedrag voor mobiliteit en aan het einde van het jaar krijg je terug wat je niet gebruikt hebt. We denken straks meer in abonnementsvormen.”

VOOROPLOPEN
Zijn IT-roots zorgen ervoor dat het voor TanQyou relatief makkelijk is om snel in te spelen op de nieuwe behoeften. Het bedrijf hoeft niet te wachten tot nieuwe software en bijbehorende updates beschikbaar zijn, maar maken die zelf. “De meeste NOVE-leden zijn overgeleverd aan de oplossingen die IT-partners leveren. Wij kennen daarentegen de vergaande mogelijkheden en laten ons geen nee verkopen. We bouwen zelf de technologieën die nodig zijn om ons platform in alle mobiliteitsbehoeften te laten voorzien.” Dat maakt het voor TanQyou relatief makkelijk om in onze (toch vrij conventionele) branche voorop te lopen.

WHITELABEL APP
TanQyou zoekt tankstations die het TanQyou-platform whitelabeled willen gebruiken voor hun eigen klanten. Jan Harmen: “Het platform is klaar om heel Nederland te dienen, maar wij kunnen – en willen – geen stations over heel het land bezitten. Onze ambitie is ook niet om de grootste tankstationhouder te worden, dus we willen samenwerken met bestaande tankstations die onze software willen gebruiken.” Dat maakt het ook voor andere NOVE-leden mogelijk om mee te gaan in de digitale ontwikkelingen. Maar ook om meer inzicht te krijgen in klantgegevens. “Alles gebeurt binnen ons platform. Gebruikers maken een profiel aan, waardoor je inzicht krijgt in allerlei persoonlijke gegevens. En ze gebruiken in de app meerdere mobiliteitsdiensten, waardoor je ook hun (koop)gedrag kunt analyseren. Op deze ‘big data’ kun je slim inspelen, bijvoorbeeld door verjaardagskorting te geven, korting te geven in daluren en je producten, diensten en aanbiedingen af te stemmen op de demografische factoren van je klanten. Als je dat goed aanpakt kun je een stuk klantvriendelijker worden.” Volgen Jan Harmen hoef je geen bigdataspecialist in dienst te nemen om de gegevens te analyseren en te gebruiken. “Wij maken een overzichtelijk dashboard waar bijvoorbeeld je online marketeer mee aan de slag kan.”

Is deze consumentenbenadering volgens Jan Harmen dan de enige levensvatbare in onze branche? “Heus niet ieder tankstation hoeft ons dienstenpakket aan te bieden”, lacht hij. “Maar ik denk wel dat stationhouders een uniekere en duidelijkere propositie moeten aanbieden. Bijvoorbeeld een heel duidelijk shopconcept. Wij denken specifiek in platforms, omdat we daar nu eenmaal goed in zijn.”

 

TANQYOU
bestaat sinds 2016 en heeft inmiddels 24 eigen tankstations. TanQyou biedt aanvullende diensten aan en heeft de ambitie om door middel van een digitaal platform uiteindelijk in de volledige mobiliteitsbehoefte te voorzien.

 

inNOVE lezen

NOVE leden kunnen inNOVE magazine ook digitaal lezen op het ledennet. Of klik hier om direct naar inNOVE #2 2019 te gaan.

Inloggen

NOVE nieuws

Origineel

Tablet portrait

Mobile portrait

Mobile landscape