Brandbrief NOVE over marktverstoring in de binnenvaart door REDIII en ETS2

21 mei 2026

NOVE heeft een brandbrief aan staatssecretaris Bertram gestuurd in verband met de oplopende prijsverschillen voor brandstof in de binnenvaart, die zijn ontstaan na invoering van REDIII in Nederland.

Hoewel de staatssecretaris heeft aangegeven een brief te hebben ontvangen van het Belgische kabinet, waarin staat dat België per 1 januari 2027 zowel voor binnenvaart als zeevaart ook RDIII gaat invoeren, bestaat daar absoluut geen garantie voor. Duitsland heeft zelfs te kennen gegeven de binnenvaart helemaal niet onder REDIII te laten vallen. De prijsdelta met de buurlanden zal hierdoor verder steeds oplopen. Dat zal versterkt worden als Nederland als enige land ETS2 voor de binnenvaart invoert per 1 januari 2028, waardoor, samen met REDIII, de meerkosten voor de brandstof voor een binnenvaartschip kunnen oplopen tot €50.000,- per jaar. Scheepseigenaren zullen dan ongetwijfeld ervoor kiezen in het buitenland te bunkeren.

NOVE dringt daarom met spoed aan op overleg met het Ministerie.

De brief is terug te vinden in de bijlage. De brief is tevens doorgezonden naar het Directoraat-Generaal Mobiliteit van het Ministerie van IenW.

Klik hier voor de brief

      Origineel

      Tablet portrait

      Mobile portrait

      Mobile landscape