Accijns in Belgiƫ 2016, 2017, 2018

04 januari 2016

Blanke diesel: stap voor stap eerlijker concurrentie
De komende jaren wordt in België de accijns voor Diesel verhoogd en voor benzine verlaagd. Onze zuiderburen doen dat volgens het ‘positieve cliquet’ systeem. Dit betekent dat, bij elke daling van de officiële maximumprijs van deze brandstof, een accijnsverhoging wordt doorgevoerd die zo groot is als de helft van de verlaging van de maximumprijs, exclusief btw, waarbij per jaar wel een maximum is vastgelegd: 

Maximum accijnsverhoging diesel:
1-11-2015 tot 31-12-2016: 33,29 euro/m3
1-01-2017 tot 31-12-2017: 34,60 euro/m3
1-01-2018 tot 31-12-2018: 50,00 euro/m3
(Totaal tot 31-12-2018: verhoging 117,89 euro/m3) 

Momenteel is het totaalbedrag van de Belgische accijns en heffingen voor autodiesel 464,83 euro/m3 exclusief BTW (Nederland: 492,47). Eind 2018 zou dat dus ruim 582 euro/m3 zijn. Vergeet hierbij echter niet dat professioneel gebruikte diesel (o.a. voor vrachtwagens > 7,5 ton) een teruggaaf kent van een kleine 8 cent per liter (79 euro/m3).
Als Nederland in de periode tot 31-12-2018 de accijns niet zou verhogen, is pas medio 2018 de Belgische dieselaccijns voor professioneel gebruik gelijk met die van Nederland.
De dieselaccijns, zoals de particulier deze moet betalen aan de pomp, zou reeds de tweede helft 2016 gelijk kunnen zijn. 

Rode diesel: zonder controle waarschijnlijk veel onrecht
Het feit dat in België de landbouwsector nog steeds rode diesel mag gebruiken, toont aan dat er geen eenheid en gelijkheid is in Europa omtrent het gebruik van deze brandstof voor landbouwsector. Het is toegestaan om de in het voer-/werktuig in België getankte rode diesel te gebruiken in Nederland (door dat voer-/werktuig). Gezien het forse verschil in accijns (ruim 45  cent nu) blijft het zeer aantrekkelijk om rode diesel uit België te halen, op wat voor wijze dan ook. Onze leden ondervinden hier dagelijks schade van. NOVE zal er wederom op aandringen bij de douane dat er geen oneigenlijk gebruik (en dus illegale import) plaatsvindt (waarbij ook de Nederlandse Staat schade ondervindt). 

Benzine: accijnsverschil wordt nog groter
In tegenstelling tot de verhoging van de dieselaccijns, gaat de benzineaccijns in België de komende jaren omlaag. 

Maximum accijnsverlaging benzine:
1-11-2015 tot 31-12-2016: 26,09 euro/m3
1-01-2017 tot 31-12-2017: 27,40 euro/m3
1-01-2018 tot 31-12-2018: 42,80 euro/m3
(Totaal tot 31-12-2018: verlaging 96,29 euro/m3) 

Eind 2018: Belgische benzine en dieselaccijns gelijk?
In hoeverre de bovengenoemde  accijns veranderingen helemaal gehaald worden, is niet geheel duidelijk, omdat onze Belgische collega branchevereniging (Brafco) vertelde dat “de accijnsverhogingen en –verlagingen zullen in principe niet langer worden doorgevoerd eens de accijnzen op diesel op diesel en benzine gelijk zijn.”

Helaas is er voor de LPG sector geen goed nieuws te melden: de Belgen hebben geen voornemen om accijns in te voeren op LPG waardoor het accijnsverschil tussen Nederland en België ruim 18 cent blijft.

      Inloggen

      NOVE nieuws

      Origineel

      Tablet portrait

      Mobile portrait

      Mobile landscape